top of page

Saxofoniste Marion Meadows brengt 17e album "Just Doing Me" uit op 25 oktober 2024



De kern van deze reis die het leven heet, is de onverzettelijke zoektocht naar zelfontdekking. Ieder van ons heeft zijn eigen lied en het vinden van de juiste noten, is wat deze symfonie van het leven zoeter maakt. Deze eeuwige missie is vaak de kern van de artistieke expressie van een muzikant. Topverkopende saxofonist Marion Meadows, reflecteert, "Toen ik opgroeide, was ik meer een wetenschapskind, maar toen ik muziek begon te spelen, ging het licht uit en was er geen weg terug. Ik sprong er helemaal in." Vierendertig jaar na zijn opnamedebuut als leider, samenwerkingen met The Temptations, Stevie Wonder, George Benson en Eartha Kitt, en 17 albums later, blijft Marions visie scherp gericht. "Ik probeer een vredige en liefdevolle benadering te bieden via mijn muziek", deelt de opvallend knappe saxofonist, die ook een begaafd fotograaf, beeldend kunstenaar en fervent fietser is. "Muziek is dat ene geschenk dat ons in staat stelt om op een plek te komen waar we de stress van het leven kunnen loslaten en de muziek het over kunnen laten nemen. Door een overvloed aan liefde, dankbaarheid en nederigheid probeer ik een creatief persoon en een goede burger te zijn. Er zijn veel uitdagingen en onzekerheden in de wereld van vandaag, dus ik probeer me gewoon te houden aan de muziek en kunst.” Meadows, die studeerde bij iconische zwaargewicht saxofonisten Joe Henderson, Sonny Fortune en Dave Liebman, geeft ook de Emmy-winnende tv-componist Jay Chattaway van Star Trek-faam de eer voor het helpen starten van zijn carrière. Chattaway hoorde hem saxofoon spelen terwijl hij wachtte op de trein in Grand Central Station en stelde hem later voor aan Bob James. Hoewel James en Meadows nooit samen een album hebben uitgebracht, hebben ze wel verschillende nummers opgenomen die Meadows toeschrijft aan zijn uitstapje naar hedendaagse jazz. Op 25 oktober 2024 brengt Shanachie Entertainment het langverwachte Just Doing Me uit, een inspirerende verzameling van voornamelijk originele nummers die Meadows verenigt met verschillende geweldige vrienden, muzikanten en producers, waaronder Chris “Big Dog” Davis, Rahni Song, Wirlie Morris en Paul Brown, onder anderen. “Dit album zegt veel over waar ik sta in mijn leven, wat eigenlijk een heel goede plek is op persoonlijk en artistiek vlak. Ik ben erg blij en na 17 albums maak ik nog steeds muziek waar ik van hou!”


Shanachie Entertainment · Marion Meadows – AI Moonrise

Hoewel de maan opkomt in het oosten en ondergaat in het westen, creëert de maanbaan van Marion Meadows een zwaartekracht die je zal omhullen met zijn sonische wonder. “De titel is een soort woordspeling,” legt hij uit. “Het is geïnspireerd door het feit dat we ons zorgen maken of nieuwsgierig zijn naar wat er met de mensheid gaat gebeuren als we deze wereld van kunstmatige intelligentie betreden. Mijn woordspeling op ‘AI Moonrise’ is dat we niet erg goede hoeders van de planeet zijn geweest en dat zeg ik niet lichtzinnig. Ik bedoel, dit is iets waar we echt lang geleden aandacht aan moesten besteden en mensen maakten er grappen over, maar nu realiseren we ons dat het niet meer dezelfde planeet is. Hoe lang kunnen we de mensheid nog in stand houden als we geen goede verzorgers worden? Als we niet voor ons huis kunnen zorgen in plaats van het te vernielen, dan denk ik niet dat we ons bestaan ​​in stand gaan houden.” “AI Moonrise,” met Meadows’ ex-vrouw, de getalenteerde Maria Meadows op de vocalen.


De titel Just Doing Me is toepasselijk nu ik al dertig jaar in mijn carrière zit. Naarmate mijn carrière vorderde, heb ik gedefinieerd wie ik ben. Ik ben op het punt gekomen dat ik me realiseer dat een deel van mijn nalatenschap is dat ik gewoon mezelf doe. Ik heb mijn eigen weg gekozen en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Ik denk graag dat ik trouw ben gebleven aan wat ik altijd voor mezelf heb gedroomd.” Marion Meadows schreef en nam Just Doing Me op in een periode van twee jaar. “We hebben het overal opgenomen, van Hawaï tot Nashville, noem maar op. We hebben overal studio's opgezet, jongens namen op in Connecticut, Californië en Arizona, maar zo gaat dat nu eenmaal, en ik kan ze niet genoeg bedanken.” Just Doing Me opent met het bluesy en soepel swingende “Say What,” met Marions vloeiende en funky sopraan die zielvol Chris “Big Dog” Davis’ zeilende en hoofdknikkende pianoruns oproept en beantwoordt. Het duo schreef samen "Say What" en schreven samen de sprankelende en ritmisch geladen hypnotiserende groove "Pleasures Of You", die volgt. Het uitnodigende "Going Back Home", een samenwerking met Rahni Song, hint naar een onweerstaanbare Afro-beats-vibe. Meadows' etherische saxen zweven boven Songs heldere keyboards en percussie, wat een heerlijk effect heeft. Song en Meadows schreven ook samen de tedere ballad "Scarlet", met Grammy Award-winnende componist/gitarist Brian Keane. "Rahni is een oude vriend en ik bewonder zijn werk", zegt Marion. "Hij heeft veel nummers voor mij geproduceerd en we hebben veel nummers samen geproduceerd en geschreven. Hij staat bekend om het produceren van de vroege gouden en platina albums voor Najee, Melba Moore en Freddie Jackson. Zijn cv is ongelooflijk." De titeltrack van het album is de winnende combinatie van feelgood-energie en opwindend synergetisch ensemblespel. Meadows wordt op het nummer vergezeld door Wirlie Morris met wie hij het nummer schreef en gitarist Adam Armijo. "Wirlie heeft een lange geschiedenis, waaronder de band The S.O.S. en onlangs produceerde hij de hits van Norman Brown. Wirlie en ik hebben in het verleden samengewerkt. Hij is verantwoordelijk voor mijn cover van Rose Royce's "Wishing On A Star" jaren geleden en ik doe niet veel covers. Hij is een ongelooflijke producer en hij heeft veel geweldige muziek naar dit album gebracht. Hij is een superster op zichzelf."


De enige cover op het album is Billboard #1 "Only You" van de R&B-groep 112, met oorspronkelijk The Notorious B.I.G. en later een remix met B.I.G. en Mase. Meadows' nummer bevat de Gaines Brothers (bassist Will Gaines, bassist van Marions touringband en toetsenist Lamar Gaines). “Ze coproduceerden een versie van ‘Only You’, een heel technisch stuk, en het kwam er ongelooflijk uit. Het is een groot genoegen om met deze jonge, opkomende muzikanten te mogen werken.” “I Got You” werd mede geschreven door gitarist Paul Brown (die percussie speelt op het nummer), samen met collega-gitarist Shane Theriot. Een van de hoogtepunten op Just Doing Me is de showcase van Marions volledige scala aan saxofoons. Gedurende het album speelt hij tenor en sopraan. Hij herinnert zich: “Ik was eigenlijk een tenorist voordat ik sopraan werd. Ik werd aangetrokken tot de sopraan omdat ik klarinettist was en het is erg vergelijkbaar in embouchure, grootte en aanval. Ik speel zowel tenor als sopraan op meerdere nummers en ik heb er altijd plezier in.” Het rokerige “Black Cat” roept de essentie van mystiek op terwijl de hoorns van Meadows en trompettist Rueben Brock meanderen boven op de percussieve accenten van Curtis McCain. Vissers staan ​​er al lang om bekend dat ze met een zwarte kat aan boord varen om geluk te brengen. Meadows neemt ons mee op een onvergetelijke reis op dit prachtige nummer. "Velvet" volgt met zijn rustgevende en meditatieve energie en "Kool Days" brengt de opwindende reis naar een finale.


Marion Meadows werd geboren in een multicultureel gezin in West Virginia en zijn vader verhuisde van een kolenmijnstad in West Virginia naar Stamford, CT op zoek naar betere kansen voor zijn gezin. Marion begon zijn muzikale avonturen op achtjarige leeftijd, toen hij klarinet studeerde. "Ik begon met luisteren naar Miles Davis, John Coltrane en Duke Ellington, maar tegelijkertijd naar muzikanten als Earth Wind & Fire, Chaka Khan, Chicago en Parliament Funkadelic," bekent Meadows die al vroeg zijn sporen verdiende door te spelen in avant-garde jazzgroepen naast zwaargewichten als Rashied Ali en James Blood Ulmer. Op 15-jarige leeftijd, na het horen van iconische saxofoonmeesters als Sidney Bechet, Coleman Hawkins, Johnny Hodges en Stanley Turrentine, was de overstap van Marion Meadows naar de saxofoon aanstaande. Aanvankelijk had hij zijn zinnen gezet op een carrière als zoöloog. Na zijn middelbareschooldiploma ging hij naar de beroemde Berklee School of Music in Boston, om later over te stappen naar de SUNY Purchase School of the Arts. Terwijl hij nog studeerde, werkte de ambitieuze saxofonist gestaag als sideman. Hij grapt dat hij "een diploma haalde door in clubs te spelen." Hij had ook het geluk om te studeren met de besten, waaronder Joe Henderson, Dave Liebman en Eddie Daniels. Tijdens zijn tijd in Berklee had Meadows nog een toevallige ontmoeting, dit keer met drummer-producer extraordinaire Norman Connors, die toen speelde met de legendarische saxofonist Pharaoh Sanders. Meadows, die een doctoraat in kunst en geesteswetenschappen heeft van Wilberforce University, zegt: "Norman Connors was echt de man die mij als artiest ontdekte. De man die mij mijn eerste kans gaf." Connors nam Marions nummer "Invitation" op en nodigde Marion later uit om zich bij zijn band aan te sluiten. Connors, die samenwerkte met veel van de beste zangers van R&B en jazz, gaf Marion de kans om samen te werken met dynamische stemmen als Jean Carne, Phyllis Hyman, Glenn Jones, Angela Bofill en vele anderen. "Dat was de graduate school, om het zo maar te zeggen," lacht Meadows. Na zijn afstuderen met onderscheiding aan de 'Connors' University', besteedde de veelzijdige saxofonist tijd aan het aanscherpen van zijn vaardigheden in het avant-garde circuit in het ensemble "Aboriginal Music Society," met gitarist James Blood Ulmer, percussionist Juma Sutan en pianist Kasa Allah.


In een industrie die snel verandert en vaak onvergeeflijk is, lijkt Marion Meadows het tegengif voor een lang leven te hebben gevonden. In 1990 maakte Marion Meadows zijn opnamedebuut, For Lovers Only, met Eliot Lewis, Porter Carroll, Brian Keane en Average White Band-alumnus Alan Gorrie. Twee jaar later bundelde hij zijn krachten met Will Downing, Bob Baldwin, Angela Bofill en Norman Connors voor zijn tweede opname Keep It Right There. Om zijn rechtmatige plek in het pantheon van geweldige saxofonisten verder te verstevigen, bracht Meadows in 1994 Forbidden Fruit uit met speciale gasten Eric Benet, Don Grusin en Dori Caymmi, onder anderen. Body Rhythm volgde in 1996 en Pleasure werd het jaar daarop uitgebracht met Micheal Bearden als producer en toetsenist op verschillende nummers, samen met de overleden Waymon Tisdale. Another Side of Midnight werd uitgebracht in 1999 met Meadows naast Bob Baldwin, Omar Hakim en Norman Brown en Johnny Britt van "Impomtu". Next To You volgde in 2000, samen met In Deep in 2002. Player's Club in 2004 bracht twee hitsingles voort, "Suede" en "Sweet Grapes", beide mede geschreven en geproduceerd door Micheal Broening, die later twee van Marions kenmerkende nummers werden. In 2006 werd Dressed To Chill uitgebracht met memorabele uitvoeringen van hits van R. Kelly en Luther Vandross en voegde Meadows zich bij Chuck Loeb en zijn vaste tourende toetsenist en zanger Will Brock, onder anderen. Secrets en de titeltrack stonden in 2009 bovenaan de Smooth Jazz-hitlijsten. Het langverwachte Whisper volgde in 2013 met de verbluffende Top Tien Billboard-hit "Black Pearl" en in 2015 bracht Meadows Soul Traveler uit, geschreven en geproduceerd door de Italiaanse producer Carlo Penissi met een andere Top Tien-hit, "Humanity". In 2018 kwam Soul City uit, waarop Meadows samenwerkte met Peabo Bryson, Maysa, Peter White, Norman Brown en Will Downing. Christmas With You, de kerstopname van Marion Meadows, werd uitgebracht in 2019, opnieuw in samenwerking met Rahni Song, en het geprezen Twice As Nice volgde in 2021.


Marion concludeert: "Ik doe nooit concessies aan de muziek en ik ben altijd trouw gebleven aan mijn overtuigingen. Tegelijkertijd is een groot deel van mijn creativiteit een spirituele onderneming die mij als artiest voortdurend heeft geleid. Ik wil mijn publiek op een betekenisvolle manier kunnen raken, want uiteindelijk is dat alles wat we als artiesten kunnen vragen.”



コメント


discotrain18-10-24.jpg
bottom of page