top of page

R&B-Jazz-toetsenist Charles A. Kelly brengt nieuwe single "City Night" uit

The Sound of Philadelphia was niet alleen de titel van het nummer 1-nummer dat diende als thema van de iconische televisieserie "Soul Train". De geluiden die afkomstig waren uit de City of Brotherly Love kwamen met een energie, een gemeenschap en een gevoel dat uniek en onderscheidend was voor Philly. R&B-Jazz-toetsenist Charles A. Kelly werd volwassen als jonge muzikant die speelde in nachtclubs in Philadelphia's Penn's Landing. Herinneringen aan dat vormende, halcyon-tijdperk inspireerden Kelly's onlangs uitgebrachte Innervision Records-single, "City Night", die hij schreef en produceerde.


Aangestoken door Kelly's uitbundige piano en resonerende keyboardmelodieën, is "City Night" een feestelijke, energieke excursie terug in de tijd. Krachtig hoornsectiewerk van Michael Stever (trompet- en hoornarrangement), Jason Kelly (sopraansax), Andrew Neu (saxofoon) en Nick Lane (trombone) voegen kracht en glans toe aan de gladde productie. Gitarist James Greene scheurt een sprankelende solo halverwege de melodie en verdeelt smakelijke licks door de hele track. Drummer Tony Moore, bassist Jerome Randall en percussionist Munyungo Jackson zorgen voor de precisie en het tempo van de gebeurtenissen.


“‘City Night’ legt de geest van het nachtleven in Philadelphia vast uit die periode in mijn leven, de tijd die ik doorbracht met spelen in de nachtclubs bij Penn’s Landing aan de Delaware River in Philadelphia. Die nachten waren de momenten waarop ik de kans kreeg om de opwinding te voelen van het spelen voor een menigte mensen elke avond. Dat was toen ik voor het eerst de kans kreeg om die energie te voelen, de spanning van op het podium staan ​​en optreden. Toen wist ik dat ik van muziek mijn carrière wilde maken,” herinnert Kelly zich.


Tijdens het schrijven van “City Night” vroeg Kelly zich af of het nummer echt singlepotentieel had. Dus wendde hij zich tot andere muzieklegendes uit Philadelphia voor inspiratie.


“Ik begon oude video’s te bekijken van The Spinners, Blue Magic, Delfonics en andere legendarische Philly International Records-groepen. Omdat ik vroeger met Blue Magic speelde, was het leuk en spannend om aan die tijd in mijn leven te denken. Ik heb ook geweldige gesprekken met mijn vrouw gehad over het nachtleven van Philly versus New York. Toen begon ik me geïnspireerd te voelen om het nummer serieus te ontwikkelen," zei Kelly over de single die een glimp biedt van zijn tweede album, "Phase II", dat begin volgend jaar uitkomt.


Af en toe ontmoette Kelly belangrijke muziekfiguren tijdens die cluboptredens in Philly. Een van zijn mooiste herinneringen was het voorprogramma van jazztrompettist Freddie Hubbard. De Grammy-winnende pianist Billy Childs zat destijds in Hubbards band. Childs van dichtbij zien spelen was een cruciaal moment, net als de eerste keer dat Kelly Stevie Wonder ontmoette tijdens een van de optredens in Penn's Landing. Kelly zou samenwerken met Wonder en uiteindelijk tekenen bij Wondirection Records nadat hij in 1983 naar Los Angeles verhuisde.


Kelly is een veelzijdige muzikant, songwriter en bandleider die heeft samengewerkt met een sterrenspectrum aan artiesten, waaronder Neil Diamond, Elton John, Nile Rodgers, Sister Sledge, The Pointer Sisters en Nathan East, maar ook met hedendaagse christelijke artiesten als CeCe Winans, Mary Mary, Jeremy Camp en Israel Houghton. Hij werd ook gecast om te acteren in de televisieserie "Fame".


Kelly bracht uiteindelijk zijn solodebuutalbum "You're Not Alone" uit in 2022. De collectie bracht vier hitlijsten voort, waaronder de titeltrack "Endangered Species", "I Know You" en "I'm Good". Vorig jaar schitterde Kelly in de hitlijsten met de top vijf single "SunSeeker". Ga voor meer informatie naar https://www.charlesakelly.com.



댓글


discotrain18-10-24.jpg
bottom of page