top of page

Eric Benét praat over ‘Duets’-project: interview

Het is de week na de zomerzonnewende en Benét zit in een café in Los Angeles, genietend van een drankje. Hij draagt ​​een donker denim shirt, een kersenkleurige muts en een nauwsluitende parelketting.


De inwoner van Milwaukee, die de helft van het R&B-duo Benét vormde met zijn zus Lisa voordat hij aan zijn solocarrière begon, heeft een reputatie opgebouwd met het maken van tijdloze duetten. Hoewel "Spend My Life With You" met Tamia en "Georgy Porgy" met Faith Evans — een remake van Toto's klassieker uit 1978 — tot zijn kenmerkende hits behoren, heeft Benét ook andere opvallende samenwerkingen geleverd.


In de loop der jaren heeft hij samengewerkt met onder andere Mariah Carey ("Want You"), Terry Dexter ("Everlove"), Ledisi ("Good Life") en Chrisette Michele ("Take It"). Hij is ook herenigd met Faith Evans ("Feel Good") en Tamia ("Sunshine Remix").


In een interview met Rated R&B uit 2016 gaf Benét aan dat hij aan een gezamenlijk project met Tamia werkte. "Het was een genot om weer met haar te werken", zei Benét over de "Sunshine (Remix)". Hij voegde toe: "We waren enthousiast in de studio toen we het de laatste keer hadden over het maken van een album samen, en we gaan dat laten gebeuren."


Hoewel een gezamenlijk album met Benét en Tamia nog niet het licht heeft gezien, is hij een gezamenlijk project niet uit het oog verloren. "De afgelopen 10 jaar heb ik altijd gedacht: 'Yo, op een dag moet ik een heel album maken met alleen maar duetten'", vertelt hij aan Rated R&B.


In het interview van Rated R&B met Eric Benét vertelt de zanger over zijn samenwerking met Tamar Braxton, zijn aankomende Duets-project en hoe hij de balans vindt tussen artiest en hoofd van een platenlabel.


Hoe is jullie samenwerking met Tamar Braxton, "Something We Can Make Love To", tot stand gekomen?

Dit is een van die nummers waarvan ik wou dat ik de eer zou krijgen voor het schrijven. Ik had niets te maken met het schrijven van dit nummer. Mijn partner Alison Ball, CEO van JBR [Creative Group], en ik besloten dat het alweer een tijdje geleden was dat ik met een project kwam. We besloten in plaats van nog een Eric Benét-project uit te brengen, waarom zouden we geen duet maken?


Ik schreef deze nummers en ze waren geweldig, maar klonken heel erg als Eric Benét-nummers. Dat is niet slecht. We dachten misschien, waarom geef je ze deze keer niet iets dat niet voelt alsof jij het hebt geschreven, maar dat wel past bij de familie van je romantische nummers?


We gingen naar Atlanta en hingen rond met Tricky en Laney Stewart. Laney presenteerde dit nummer aan ons. We vonden het perfect. Tricky nam contact op met Tamar en zei: "Yo, je moet dit nummer spelen." Tamar hoorde het nummer en vond het geweldig. Ze klinkt er geweldig op. Het was een van die nummers toen ik het voor het eerst hoorde, ik dacht: "Ja, dit voelt alsof het in de hele familie van Eric Benét-muziek zou passen." Maar ook iets dat nu klassiek en romantisch aanvoelt [en] zou kunnen werken als eerste single.


Hebben jij en Tamar samen opgenomen?

Dat hebben we niet gedaan. Het nummer, zoals ik het begrijp, was niet bedoeld als een duet. Het was bedoeld als een man die zingt over een meisje dat hij probeert te versieren. Tricky presenteerde het idee aan Tamar en vervolgens maakten ze er een duetsituatie van. Ik was niet in de studio toen ze haar zang opnam, maar Tricky stuurde me een sms'je waarin ze me alles vertelde. Zo van: "Yo, ze klinkt gek op deze sh*t. Ik kan niet wachten tot je het hoort." Zodra ik een zangstem hoorde, was ik enorm ontroerd.


Welk verhaal ben je van plan te vertellen op je Duets-album?

Ik denk niet dat er een centraal lyrisch verhaal is met dit album. Er is een voortzetting van wat ik voelde dat ongelooflijk goed voor mij heeft gewerkt in mijn carrière. Als ik terugkijk op mijn hele carrière, denk ik dat mijn duetten een aantal van de meest krachtige nummers waren. De afgelopen 10 jaar heb ik het altijd in mijn achterhoofd gehad, zoiets van: "Yo, op een dag moet ik een heel album maken met alleen maar duetten." Dit lijkt de perfecte gelegenheid, want ik heb al acht jaar geen project meer uitgebracht.


Dus als ik na zo'n lange tijd weer eens iets ga doen, doe dat dan niet op dezelfde manier, maar op een andere manier. Het is interessant als je een duetproject doet, omdat je elke zangstem als een instrument moet zien. Elke zanger heeft zijn eigen tonale kwaliteiten, cadans en emotionele eigenschappen in zijn stem — en dat is een instrument. Je moet het juiste instrument kiezen voor het juiste nummer. Ik benaderde het op die manier, waarbij ik het nummer schreef, er een minuut mee leefde en mezelf afvroeg: "Welk instrument heeft dit nummer nodig?" Het is hetzelfde proces dat ik mijn hele carrière heb gebruikt.


Toen ik "Spend My Life With You" schreef, bedacht ik het niet met Tamia die het zong. Ik moest eerst het nummer schrijven, mijn stem erop horen en beslissen welke klankkleur, toon, vibrato, vocale controle, gevoeligheid [en] kracht in dit gedeelte zouden passen. Toen was het zoiets van: "Oh, Tamia. Dat is perfect." Dus het is hetzelfde proces.


Wat inspireerde je om een ​​duetalbum te maken met meerdere artiesten in plaats van met slechts één samen te werken?

Ik denk dat als ik een project zou doen met dezelfde artiest, het de neiging zou kunnen hebben om een ​​te vergelijkbare stemming te hebben voor de meeste nummers, omdat ik aan die stem ga denken als ik schrijf. Dat is niet slecht, vooral als ik een album vol romantische ballads wil maken. Het zou een geweldig idee zijn, maar ik wilde dat dit project verschillende smaken en stemmingen zou hebben.


Eric Benét in een satijnen shirt en zonnebril zittend bij een microfoon in een studio, een bedachtzame pose uitstralend.

Eric Benét. (Fotocredit: Russell Baer)


Je hebt eerder een samenwerking met Chaka Khan aangekondigd. Kun je meer vertellen over dat nummer?

Ik vertelde Chaka dat ik aan dit project werkte, en ze zei: "Ik doe mee." Er staat een nummer op mijn eerste album dat "Chains" heet. Ze is dol op dat nummer. Ze zegt zoiets als: "Ik wil dat je iets voor me schrijft dat voelt als dat nummer." En ik dacht: "Oké, ik ga dat proberen." Als je een nummer schrijft, haal je mysterieuze dingen uit de ether en het universum. Soms weet je niet waar ze vandaan komen. Dus ik kan zeggen dat ik ga proberen om nog een "Chains" te schrijven, maar ik weet niet wat er in godsnaam gaat gebeuren.


En natuurlijk, als ik probeer om een ​​nummer als "Chains" te schrijven, vond ik geen van mijn ideeën leuk. Het klonk alsof ik een slechte imitatie van een oud nummer van Eric Benét probeerde te doen. Wat ik moest doen, was me het gesprek herinneren dat ik met Chaka had. Ze had het over de betekenis [en] de down-home, funky sfeer van het nummer. Ik dacht: "Laat me een lyrisch onderwerp bedenken dat op dit moment bij me resoneert. Laat me muzikaal putten uit een klassieke diepgewortelde Afro-Amerikaanse iets, want ik weet dat dat is wat bij haar resoneerde."


Ik schreef dit nummer genaamd "Southern Pride", dat gaat over de Grote Migratie uit de jaren 20 van Afro-Amerikanen die het Zuiden verlieten op zoek naar een meer verdraaglijke vorm van racisme in het Middenwesten en de Noordelijke Staten. Dit is dus een bericht aan Chaka: "Je hebt het nummer gehoord, Miss Chaka Khan. Je zei dat je het geweldig vond en dat je alleen nog moet bedenken wanneer je naar de studio gaat om deze zang op te nemen. Kom op, Chaka!" Dat alles om te zeggen dat Chaka nog niet is langsgekomen om haar zang te doen (lacht).


Is er een releasedatum voor je duettenalbum?

We gaan in augustus met de EP komen. We hebben zoveel nummers geschreven dat we met een album met 10 andere nummers gaan komen, waarschijnlijk aan het begin van het jaar.


Staat er een nummer op het album dat je creatieve grenzen verlegt?

Ja, er zijn er een paar. Ik ben opgegroeid met veel klassieke Braziliaanse jazz en Braziliaanse muziek zoals Antônio Carlos Jobim en Sérgio Mendes. Ik dacht: "Ik wil er een schrijven." En dus schreef ik het. Ik ging met mijn vriend Randy Emata, die mijn muzikale broer is, aan de slag en dit voelde zo goed. Nu hebben we het erover om naar Brazilië te gaan om wat content te schieten. Dan is er nog een nummer dat een beetje in Spanglish is. Er zit een beetje Spaans in. Ik spreek helemaal niet veel Spaans, maar we hebben er een beetje in gestopt en het voelt als een klassiek, pijnlijk romantisch Spaans nummer. Er zijn genres die ik echt probeer te verkennen en waarmee ik probeer te spelen.


Op Instagram documenteer je je fitnessreis. Hoe belangrijk is fitness? Kun je iets vertellen over het belang van zelfzorg en of het verband houdt met je creativiteit?

Bedankt voor het stellen van die vraag. Als je zo lang in het spel zit als ik, zie je veel van je tijdgenoten om verschillende redenen uit de boot vallen, maar wat de reden ook is, ik weet dat als ze hun gezondheid beter onder controle hadden, ze beter uitgerust zouden zijn om de klappen op te vangen die het leven hen toewerpt. Als je veel te veel tijd besteedt aan drinken na een show of gefrituurd eten of te veel suiker, zuivel en geen water drinkt, niet slaapt en probeert je gebrek aan energie te vervangen door een deel van de farmaceutische schok. Alles wat het leven je toewerpt, wees in topvorm om ervoor te zorgen. Zorg goed voor jezelf.


Je runt je bedrijf, JBR Creative Group, met muziekdirecteur Alison Ball, die je kent sinds je Benét-dagen. Wat was je visie toen je JBR oprichtte?

Alison gaf me mijn eerste platencontract en mijn tweede platencontract, en nu runnen we samen een bedrijf. Ik vind het geweldig. Omdat we al zo lang in de industrie zitten, wilden we dat artiesten meer macht kregen en een omgeving creëerden waarin het niet zozeer een relatie is tussen leidinggevenden en artiesten. Het is meer een partnerschap, en we willen ervoor zorgen dat ze eigenaarschap hebben in de masters. Probeer ze bij elke stap van de beslissingen van marketing tot promotie te betrekken. Mijn eerste platencontract was zoiets als: "Nee, je komt niet naar marketingvergaderingen. Ben je gek? Nee, je gaat niet weten hoeveel geld er wordt uitgegeven." We proberen het tegenovergestelde te doen.


We hebben een paar nieuwe artiesten getekend. We tekenen er volgend jaar minstens nog drie. Joe Leone is de eerste die naar buiten komt. Supergetalenteerde man, die multi-instrumentalist is en een interessant mooie stem heeft. Ik ben met hem in de studio geweest. We hebben een missie om artiesten te empoweren en ervoor te zorgen dat ze net zo betrokken zijn bij de beslissingen van hun leven, hun label en hun carrière als wij.


Met dank aan Eric Benét.


Je hebt de afgelopen maanden consequent parels gedragen. Wat betekent het voor jou?

De parels voor mij, ik weet het niet, ik vind ze gewoon leuk. Soms raak ik gefixeerd op één klein modedingetje. Ik had een zwart motorjack dat ik altijd droeg, en ik droeg het overal gedurende ongeveer drie jaar, en toen stopte ik ermee. Toen was mijn ding een tijdje dreadlocks. Ik dacht gewoon: "Nee, ik moet veranderen." Geloof me, wanneer ik ze zat ben, zul je ze waarschijnlijk nooit meer zien.


Wat wil je dat luisteraars meenemen van Duets?

Ik wil gewoon dat mensen het ontdekken, omdat ik verschillende genres ontdek. Ik moedig mensen aan om het hele project te kopen als het uitkomt, omdat er misschien dingen zijn die je veel meer zullen aanspreken dan de een of twee singles. Het zal je misschien verrassen, dus als het project eenmaal is uitgebracht — de EP en het album — lees het dan helemaal door, want er zullen wat joints op staan.




Commenti


discotrain18-10-24.jpg
bottom of page